Search This Blog

Sunday, August 9, 2009

Semalam punya cerita

Semalam gua bangun tido ikut standard waktu orang takde keje. Pukul 11.30 pagi. Menggeliat lebih kurang, garu-garu perut, baru turun dari katil. Gua capai henpon. Ade 2 miskol. Tapi gua takde hati nak reply. Gua on PC. Check berita-berita terkini. Barulah ade gaya orang berwawasan.

Tibe-tibe gua terperasan satu mende. Sunyi betul rumah gua arini. Bunyi TV takde. Kelentang kelentung bunyi kuali pun takde. Bunyi blender jauh sekali. Gua tengok jam dah nak masuk pukul 12 tengah hari. Takkan mak gua puasa sunat hari ni. Gua mula rasa tak sedap hati.

Gua keluar bilik. Kucing gua tiga ekor bergelimpangan tido depan tv. Sekor lagi ntah ke mana hala. Keluar dating barangkali. Mujur tv tak on. Kalau tak memang kene penyepak jugak budak-budak kucing ni. Membazir letrik. Gua jenguk ke dapur. Buka tudung saji. Ade air neskepe. Itu pun nampak gaya macam dah 3 jam atas meja tak berusik. Gua mengeluh kecil.

Gua menuju pulak ke peti ais. Gua terperasan sticker note pada pintu peti.

"Mak dan abah balik kampung. Petang besok baru balik. Jaga kucing elok-elok"

Itu jam jugak gua mengeluarkan jurus Kame Hame Ha pada pintu peti ais. Berlubang. Hati gua mula panas. Berita terkini gini gaye yang paling gua menyampah nak bace. Gua pergi mandi untuk mengnyahkan setan-setan yang mula berpesta dalam hati.

***

Lepas sejam bertarung dengan minyak panas dekat dapur gua berjaya menyiapkan juadah yang kalau mak mertua tengok memang tersenyum sinis. Heh! Mujur masa sekolah gua budak pengakap. Tak sia-sia...

Dia punya rasa macam camping-camping..


p/s : Tengah malam tadi masa tengah bancuh neskepe nak tengok Gubra, gua terdengar suara halus memanggil nama kucing gua dari luar tingkap. Betul, tak tipu! Gua syak belakang rumah ni ade puteri bunian. Budak-budak Seekers tau ni, mesti ketar kepala nak siasat. Huh!

7 comments:

Emblem of Purity said...

hahahaha....tipu pintu peti ais berlubang. awok goreng ikan bilis tu baru betul kreatip hahahaha!!!! ada lebih tak air anggur tu?

NORHANIDA YAHYA said...

hidangan paling bes wei..
kire ok la tu nasik ko masak menjadi...
hahahah..
cume aku rase mesti ikan bilis ko tu da hangit..
hitam benor gayenye.,...=)

Bobo Brazil said...

-emblem-
betul, berlubang... air anggur xde balance. nasi abis. air abis. lauk pun abis.

-hanida-
betul. best nak mampus. mana ade hangit. mmg saje biar dia sampai hitam. huhu

Firol said...

Tang bunian tu hati2 bro..kang dia panggil lu plak

kame hame ha lu dah pakai..tak charge lagi tu

asyiqin said...

ada skali mak bpak aku g blaja kt msjid smp kol 12...xtggl apa2 kt aku...aku hanya mmpu goreng telur je...memandangkn tgn pth nih...aku xeh memsk sesedap rs n mkn sesuke ati.....tp tgk lauk lu agak mcm bujang abis laaa...tu kalu berdua kira double nasik je la kan...meh sepinggan...!!

Bobo Brazil said...

-firol-
klu puteri tu panggil, rela hati gua pergi. tak payah nak masak sendiri lepas ni

-kpeng-
mne cukup weih... tu msk utk sorang tu..

asyiqin said...

giler ahhh...x dpt..aku nk berebut gak lauk...jilat pinggan je la kooo...kalu berebut ngan aku...huhuhu