Search This Blog

Thursday, July 23, 2009

Ingat, sebelum tido basuh kaki!

Pagi Ahad lepas tido gua diganggu bunyi bising.Riuh rendah macam funfair. Ape kejadah? Gua tengok jam loceng baru pukul 8.30 pagi. Gile ape buat kenduri pagi-pagi buta. Ade orang meninggal ke? Gua mula terbayang satu dua muka yang ade potensi untuk pergi dulu.

Dengan gaye malas, gua melangkah longlai menuju ke pintu bilik. Bila pintu bilik di buka, apakah???!!! Gua menenyeh-nenyeh mata. Gua tengok Mak Ngah dengan Mak Long gua tengah susun buah-buahan diikat riben atas dulang. Cokelat ferero rocher pun ade jugak. Gua naik heran. Ni macam kenduri kahwin. Sape nak kawin ni? Ke gua salah masuk rumah malam tadi? Ataupun pintu bilik gua bertukar menjadi pintu penghubung ke dimensi lain?

"Weih, ape hal lu tak mandi lagi ni? Lambat plak kite ni karang" sergah satu suara di belakang. Cousin gua si Deni rupanya.

"Lambat mende ni bang Deni? Ade ape ni? Gua tak paham ni..." gua bersuara garau. Suara baru bangun tido.

"Hek eleh. Buat-buat lupe. Lu kene sampuk hantu stadium ke semalam? Ke kepala lu kene bola?" balas abang Deni sambil menepuk-nepuk belakang gua.

Gua makin heran. Ape mende lak sume ni. Ni gua rasa nak sound je mak gua ni. Tak pernah nak briefing apa-apa pun kat gua. Tau-tau ade program. Gua baru plan nak layan Sponge Bob pukul 9.30 karang.

"Bertuah betul budak ni. Apsal tak mandi lagi? Pukul berapa nak bersiap. Janji dengan orang sana pukul 10 dekat mesjid" sergah Mak Lang gua yang tiba-tiba muncul entah dari mana hala.

Ah, sudah.. Pukul 10 dekat masjid? Adakah.....

"Wait a minute!!! Ape jadah sume ni? Cube explain kat gua. Gua haram tak paham ni. Pukul 10 kat masjid amende ni Mak Lang?!" suara gua mula meninggi. Mak Long dan Mak Ngah gua yang sejak tadi asyik menghias dulang ter'pause' mendengar suara gua yang ala-ala Kajol Kelantan.

"Aok jangan nak merepek. Hari ni kan awak nak menikah. Itu hari beriya-iya sangat. Suka beno nak buat sawan!" tingkah Mak Lang gua sambil buat gaya Nyonya Mansur.

"Nikah?!!! Bila masa gua nak menikah? Mak gua mana? Ini mesti prank ni... Mana hidden camera? Mana? Mana?" gua mula meracau tak tentu hala. Gile ape bangun-bangun tido suruh menikah. Macam cilaka kene prank gini gaye.

"Prank kepala aok! Hari ni kan aok nak menikah dengan ******. Jangan nak macam-macam. Amik baju ni. Pergi mandi cepat!" tibe-tibe mak gua muncul depan muka pintu sambil menghulurkan baju berwarna putih kain kilat.

Gua dah mula rasa tak tentu hala. Dada gua berdebor-debor. Habislah kesucian gua kalau kene nikah paksa ni. Tanpa pikir panjang gua masuk gear satu terus melompat masuk bilik. Gua kunci pintu bilik cepat-cepat. Kat luar gua dengar suara Mak Lang, Abang Deni menjerit-jerit sambil ketuk pintu. Suara mak gua yang kecoh suruh amik kunci spare pun jelas kedengaran.

Gua pantas mencari henpon. Gua nak call polis, bomba, CIA, Alex Ferguson, member gua sume selamatkan gua. Kesucian gua ibarat telur dihujung tanduk. Gila! Gua mula pucat. Henpon tak jumpe pulak... Ntah mana gua campak malam tadi. Sialan!!! Gampangan!!! Sume kata-kata lucah mula terbit dari bibir mungil gua. Pelbagai bahasa.

Gua terus menyembamkan diri ke atas katil. Sambil menghentak-hentak kaki gua menjerit "Katakan ini semua mimpi!!! Katakan!!!! Gua taknak kawin!!!!!!!!!!!!!!!!"


***

Gua rasa badan gua digoncang-goncang. Gua cuba membuka mata. Pedih pepalih. Mak gua tengah berdiri depan gua sambil bercekak pinggang. Gua bingkas bangun.

"Kawin kepala aok! Itu lah. Balik tengah malam buta. Bukan reti nak mandi dulu ke, salin baju ke hapa. Terus tido. Selok sangat tengok bola! Mende nak jadi aok ni? Bangun cepat. Hantar mak pergi Avon!"

Heh, itu jam muka gua rasa kepala gua kembang semacam. Malu weih.... Kot ye nak mengigau janganlah pasal kawin. Cilakak!

6 comments:

mabuk said...

macam celaka!

NORHANIDA YAHYA said...

dasat pepalih ar mimpi aok..
haha..
ni memang btol2 despret nak nikah la ni..hahah

terrarosa said...

keh mimpi kawin paksa pun bleh terjun tingkap,
aok main kunci diri dalam bilik jek ?
kahkahkah...
mat Bunga tul :P

Emblem of Purity said...

Muahahaha...senang gila nak kawen. Takyah buat apa2. Tinggal mandi je. Tu pun orang hantar baju depan bilik. Tu pun taknak? Ngeee~~~

Bobo Brazil said...

-hanida-
mana ade desperate. keh mude lagi ape...

-terra-
abih bilik keh mana ade tingkap. mujur sempat kunci..

-emblem-
gile kene kawin gitu gaye..

asyiqin said...

huhu...mimpi kawin tuu...lmbt lg don wori...kalu mimpi ptuk ulor br la dh dekat