Search This Blog

Thursday, February 12, 2009

cerita ceriti ceritu

tadi aku baca cerita pasal lipis. dalam blog org lipis. ammosham namanya. tapi link dia aku tak ingat. dan tak semena-mena, dia membuatkan otak aku berpusing-pusing dan mata aku berpinar-pinar melihat putaran gambar-gambar lama kenangan aku dengan kuala lipis. dah lama benar aku tak balik menjenguk orang-orang lipis.

kuala lipis. siti nurhaliza. itulah yang sinonim setiap kali orang tanya kampung aku di mana. tak sangka lipis ada bakat besar macam siti. agak-agak ramai lagi orang lipis yang ade bakat terpendam. pergilah cuba nasib masuk AF. One in a Million. ape nama menatang lagi ntah. jangan harap aku nak menonton. mengundi lagi laaa. seperti membuang kredit dalam lubang jamban. tuii!!!

masa kanak-kanak aku habis di lipis. dengan atuk dan wan aku. pagi-pagi makan cekodok. minum milo panas dan piring. konsep sains dah lama wan aku praktikkan. cuma dia bukan professor di raja. lepas makan terus turun ke tanah. main tanah liat yang banyak melekat kat tiang umah. dah puas main tanah, main polis sentri dengan sepupu aku. arwah.

bila ada pasar minggu kat bandar lipis, naik kete atuk pegi pasar. atuk pakai kete Hunter. Besar. Color putih. Dalam kete atuk ada buah anggur. Setiap kali naik aku mesti main picit-picit buah tu. Bila naik kete aku akan duduk kat tengah-tengah.
Mulut tak berenti mengomel. Tanya tu, tanya ni. Tapi bila dah besar napa aku jadi pendiam???? Kalau Pn. Juli and En. Romi balik kampung, jangan harap aku nak naik kete dorang walaupun ada aircond. Sebab waktu tu aku tak kenal apa itu aircond. Dalam otak aku, pesal kete ni macam peti ais???

Lepas wan shopping kat pasar, pergi kedai mamak makan roti canai. Kuah dhal. Atuk suka kuah dhal. Nama kedai tuh aku dah lupa. Dulu bila aku pergi semula ke bandar lipis,aku dah tak jumpe kedai tuh. Tapi dia betul-betul dekat dengan stesen keretapi lipis. Minum teh tarik ataupun milo. Wan kata, minum milo aku boleh jadi kuat. Sekarang saya bukan saja kuat, wan. Saya juga jadi bulat. Hahahahahahaha.

Depan rumah ada sungai. Tiap-tiap petang atok akan memancing dengan pancing hand made dia guna buluh sambil hisap rokok.Cool.... Atuk, saya dah mewarisi hobi atuk. Cuma saya bukan pemancing tegar. Kadang-kadang atuk bawak aku turun sungai dekat kawasan yang tak dalam. Kutip siput atau main-main air. Dekat sungai tuh jugak atuk ada buat jambatan gantung. Hubungkan ke seberang. Ada 2-3 pokok durian dia. Kat situ dulu, setiap kali balik kampung, En. Romi parking kete kat situ. Redup. Bila aku main-main atas jambatan tuh, wan akan jerit dari tingkap rumah. tak ingat apa yang dia jerit. sepupu aku pernah jatuh sebab main kat situ. atuk yang terjun selamatkan. tapi kejadian tu takda kene mengena dengan aku...

Bila malam, aku tidur tengah-tengah antara wan ngan atuk. Dekat ruang tamu. Dalam kelambu. Tapi still pasang ubat nyamuk letak atas tudung periuk. Tilam nipis. Tapi best. Wan ngan atuk gilir-gilir tepuk aku. Sampai aku terlelap. Oh, sebelum tido, wan akan buatkan milo dalam botol susu. Sambil minum, aku terus terlelap.

Satu yang paling aku ingat, bila wan nampak kawan-kawan dia melintas depan rumah, wan mesti guna dialog rasmi dia....
"uiiiiii!!!!! nak kemana tuhh????" nyaring gila sore dia. kalah ziana zain punye sore time angkat kening. pastu kawan-kawan dia singgah, duk kat tangga rumah, berbual-bual sampai letih. Dialog rasmi tuh dah turun ke makcik aku. cumanya, sore dia tak senyaring sore wan.

perghhhhhhhh.... rasa macam malam ni jugak nak balik lipis...

No comments: