Search This Blog

Wednesday, October 6, 2010

Borak makcik-makcik

Gua sekarang dekat rumah mak gua. Mak sama geng-geng surau dia tengah rancak berborak di ruang tamu. Katanya datang beraya. Tapi, macam lebih ke arah melepak sambil mengumpat.

"Anak-anak sekarang susah kita nak mendidiknya. Kita dah tua ni belum tentu boleh di jaganya sampai akhir hayat kita. Anak perempuan yang kita harap, belum tentu lagi. Anak lelaki, entahlah" kata seorang makcik.

Gua terus pasang telinga.

"Itulah, sekarang zaman duit. Anak-anak pentingkan kerjaya. Kita diabaikan. Nak menumpang, kadang-kadang macam mengemis.." sambung seorang lagi makcik.

Dari berbaring santai, gua tukar posisi duduk serius. Pasang telinga lagi.

"Kita yang berharta ni, elok siap-siap buat wasiat. Bahagi sama adil. Anak perempuan, anak lelaki dapat sama rata. Elak depa bergaduh bila kita dah mati besok" sambung seorang lagi makcik. Gua dengar macam dah lari topik sikit.

"Tapi, elok anak-anak jangan kita tinggalkan harta. Tinggalkan ilmu. Berguna sampai bila-bila" celah mak gua.

.

.

.

Sekarang, gua rasa macam nak pergi ke ruang tamu. Ilmu mana lagi mak gua nak perturun nih? Mana kauselor mak gua belajar ilmu lagi penting dari harta?

Rokok pun naik harga 70sen. Sok lusa minyak pula. Lepas tu roti cantai. Tak lama lagi teh tarik.

Ha?! Ha?!

Apa cerita?

Harta ke ilmu?

OBJECTION!

5 comments:

W S R said...

marah harga rokok naik lagi yek..?? Huhuhu..

Hashim Zabidi said...

bukan sembang ngumpat tapi ambil berat,
takut anaknya tak tau beza ilmu dengan harta.

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

aku tamak macam ko juga dua dua

elly said...

Ilmu penting sebab leh kumpul harta....

aku suka harta dan aku sayang ilmu....

Bobo Brazil said...

-WSR-
mana ada gua marah-marah. gua rilek2 je.. hahaha

-pakcik hashim-
apalah sangat lainnya harta dengan ilmu pakcik. Sama aja konspenya...

-brutal-
btul tu bro. Hidup kadang kala kene juga bersikap tamak.

-elly-
aok budak baik.. hahahaha